W jaki sposób pozyskuje się najlepszych pracowników?

Problem z uzupełnieniem kadr o wartościowych specjalistów w dotyka wielu przedsiębiorców w każdej branży. Znalezienie takiego pracownika bywa nie lada wyzwaniem, procesy rekrutacyjne potrafią się dłużyć w nieskończoność a wyniki tych starań nierzadko nie bywają satysfakcjonujące. To sprawia, że cały proces jest jeszcze bardziej frustrujący.
Jeśli chcesz ułatwić sobie to zadanie przeczytaj ten tekst do końca bowiem dziś zdradzamy sekrety skutecznej rekrutacji!

Indywidualne podejście

Faktem jest, że sposobów oraz możliwości na rekrutacje jest obecnie od zatrzęsienia. Jeśli chcesz, aby Twoje procesy były skuteczne, należy zacząć od dobrania odpowiednich metod wspierających indywidualne potrzeby danej rekrutacji. Ograniczanie się do jednego źródła i zamykanie na nowe ścieżki przekazu to częsty błąd, który popełniają przedsiębiorcy. Dlatego, gdy już ustalisz jaka jest charakterystyka poszukiwanej osoby, dostosuj kanały komunikacji, które będą dla niej wiarygodne.
Rekrutując nowego pracownika, powinniśmy dokładnie wiedzieć czego wymagamy na danym stanowisku – jakie umiejętności i kompetencje są dla nas istotne. Kiedy odpowiednio sprecyzujemy oczekiwania, łatwiej będzie nam zweryfikować, który z kandydatów nadaje się na to stanowisko. Najlepsi rekrutrzy są kreatywni w swoich działaniach, często oprócz tradycyjnych metod, wykorzystują różnego rodzaju wydarzenia takie jak konferencje czy eventy a także posiadane kontakty.

Na źródła pozyskiwania pracowników ma wpływ wiele czynników. Istotnym jest np. to czy zależy nam na zainteresowaniu kandydatów aktywnych czy pasywnych – oni z kolei będą się różnić motywacją do otrzymania danej posady, a tym samym wybranymi przezeń metodami na znalezienie jej.  Kandydaci aktywni to tacy, którzy są w trakcie procesu szukania nowej pracy a ich motywacją może być np. status bezrobotnego lub brak satysfakcji z obecnego stanowiska. Aby skutecznie zrekrutować wśród takich kandydatów, najpierw dobieramy odpowiednie źródła pozyskiwania a następnie podczas selekcji sprawdzamy powody poszukiwania przez nich nowego miejsca pracy.
Natomiast kandydaci pasywni to specjaliści, którzy najprawdopodobniej mają pracę, w której realizują się, ale wciąż są otwarci na ciekawe oferty. Wśród takich kandydatów warto skupić się na poznaniu potrzeb i motywacji zawodowych danego pracownika.

Bywa też i tak, że na rodzimym rynku pracy ciężko jest znaleźć odpowiedniego kandydata. Dlatego jeśli jesteśmy zainteresowani pozyskaniem specjalisty z zagranicy, należy to uwzględnić przy wyborze metod poszukiwania oraz samych miejsc i dostosować rekrutację pod pracownika zagranicznego. Warto również prowadzić takie rekrutacje w języku ojczystym danego kandydata, gdyż pozwoli to na lepsze oszacowanie jego umiejętności.

Internet

Pierwszym, najbardziej oczywistym wyborem w obecnych czasach są portale pracy. Jest to intuicyjny wybór dla kandydata aktywnego – to tam w pierwszej kolejności zagląda, poszukując nowej pracy. Internet daje jednak o wiele więcej możliwości – jeśli chcemy zdobyć najlepszych specjalistów, warto rozszerzyć swoje poszukiwania.

Serwisy społecznościowe odgrywają w ostatnich czasach coraz większą rolę w procesach rekrutacji, aby więc efektywnie rekrutować poprzez social media, przede wszystkim należy budować komunikację dopasowaną do odbiorców a przekaz, w zależności od wykorzystywanego serwisu. Dbając o firmowe profile, otrzymasz szanse na nawiązanie relacji z kandydatami i zbudowanie pozytywnego wizerunku firmy. Jest to jednak działanie stopniowe, wymagające czasu, ale wyjątkowo skuteczne i trwałe w dłuższej perspektywie.
Warto również skorzystać z internetowych narzędzi marketingowych, takich jak kampanie reklamowe, pomagające skutecznie dotrzeć do właściwych kandydatów. W tym celu niezbędna jest znajomość narzędzi takich jak Facebook Ads, Linkedin Ads, Instagram Ads, czy Google Ads. Przyswojenie dodatkowej wiedzy i umiejętności z zakresu marketingu, może być czasochłonnym procesem, jednakże takie kampanie w rekrutacji mają wiele plusów. Przede wszystkim dzięki odpowiedniemu targetowaniu, informacja o naszej ofercie pracy będzie w stanie trafić precyzyjnie do określonej z góry grupy kandydatów, dodatkowo reklamy te mogą być bardziej spersonalizowane – zdarzają się sytuacje, gdy kandydaci pasujący na jedno stanowisko specjalistyczne, reprezentują różne grupy docelowe –  możesz więc stworzyć treści o takim samym przekazie, ale dopasowane w formie do każdej z tych grup, dzięki czemu będziesz efektywniej docierać do odpowiednich ludzi.

Kolejną przydatną funkcją przy prowadzeniu rekrutacji jest remarketing. Używając tej funkcji mamy możliwość przypomnienia o ofercie osobom, które miały z nią styczność np. wchodząc na naszą stronę internetową, fanpage czy ogłoszenie pracodawcy. Nie jest bowiem tajemnicą, że jedynie niewielka część kandydatów zaaplikuje od razu po zobaczeniu oferty na portalu ogłoszeniowym czy po wejściu w zakładkę „kariera” na stronie internetowej. Niektóre osoby potrzebują dłuższej chwili na przemyślenie swojej aplikacji, zdarzają się również sytuacje, gdy ktoś trafia na ofertę mimochodem, nie zdążając się z nią dokładnie zapoznać.

Kampanie marketingowe sprawdzą się również w przypadku kandydatów pasywnych, którzy nie szukają pracy aktywnie, ale gdy ciekawa oferta przyjdzie do nich sama – są wówczas skłonni się z nią zapoznać, a gdy ich zainteresuje, również wsiąść udział w rekrutacji. W czasach, kiedy mamy „rynek pracownika”, pracodawcy prześcigają się, aby zdobyć uwagę najlepszych specjalistów. Aby więc nie zostać w tyle za innymi musimy korzystać w naszych procesach z odpowiednich narzędzi.

Poszukiwania poza Internetem

Wybierając taką formę rekrutacji mamy możliwość wykorzystać kilka dostępnych opcji;

Rekrutacja wewnętrzna – plusem takiego rozwiązania jest fakt, że osoby, które już pracują w danej firmie, doskonale znają jej specyfikę i procesy. Takie rekrutacje sprawdzają się podczas szukania kandydata np. na stanowiska kierownicze.

Osobiste polecenia – metoda rekomendacji staje się coraz chętniej wykorzystywanym rozwiązaniem w procesie rekrutacji pracowniczej. Polecenie kandydata do pracy ma też swój dodatkowy plus, nierzadko bowiem skraca czas trwania samego procesu zatrudnienia.

Oddelegowanie całego procesu profesjonalistom – jeśli chcesz dotrzeć do najlepszych specjalistów bez angażowania zbyt wielu zasobów swojej firmy, warto przemyśleć współpracę z agencją zatrudnienia. Najlepsze agencje tworzone są przez ekspertów w swojej dziedzinie, którzy wiedzą jak przeprowadzać skuteczne rekrutacje. Agencje pracy mają większy dostęp do kandydatów a także wiedzę i doświadczenie niezbędne przy skutecznej rekrutacji. Zanim jednak zdecydujesz się na współpracę, upewnij się, że wybrana przez Ciebie agencja jest godna zaufania, tylko wtedy będziesz mieć pewność, że zaoszczędzisz czas i zasoby potrzebne na przygotowanie i przeprowadzanie rekrutacji a sam proces zakończy się sukcesem.
Należy również zaznaczyć, że najlepsze agencje pracy przenoszą na swoje barki wszelkie formalności związane z samym procesem rekrutacji a dodatkowo koszty administracyjne i kadrowe, co jest niezwykle korzystne finansowo dla przedsiębiorców korzystających z takich usług. Najważniejszym plusem jest jednak skuteczność – agencja zatrudnienia, która specjalizuje się w znajdowaniu rzetelnych pracowników, zrobi to po prostu dobrze. Dodatkowo najlepsze agencje dysponują wieloma bazami kandydatów a większy zasięg przekłada się na skuteczność. Korzystając z usług najlepszych otrzymujesz gwarancję znalezienia prawdziwego profesjonalisty w szybki i mało uciążliwy sposób. 

Postaw na rozwój

Przyczyną problemów ze znalezieniem odpowiedniego kandydata może być fakt, że to często kandydaci a nie pracodawcy kreują rynek pracy. Pamiętaj więc, że proponowane wynagrodzenie, mimo iż odgrywa ważną rolę w procesie rekrutacji, dla potencjalnych pracowników nie jest jedyną zachętą do pracy w danej firmie. Możliwość rozwoju, perspektywy i stabilne zatrudnienie są teraz równie ważne, dlatego warto przeznaczyć dodatkowe zasoby, aby uatrakcyjnić swoją ofertę.

Dobierz najlepsze źródło pozyskiwania kandydatów

W obecnych czasach, źródeł na pozyskanie świetnych kandydatów do pracy jest bardzo wiele, wyżej wymieniliśmy tylko kilka z nich. Gdy dobrze poznasz grupy docelowe oraz profil idealnego kandydata na dane stanowisko, zostaje dobór źródła na znalezienie go. Nie trzeba przywiązywać się do jednej metody rekrutacji. Jeśli chcesz osiągnąć najlepsze rezultaty nie wahaj się działać wielotorowo, pamiętaj jednak, że chodzi tu o jakość, nie ilość. Dopasuj źródła indywidualnie do swoich potrzeb a zwiększysz swoje szanse na sukces.