Jak środowisko pracy wpływa na nastrój i efektywność pracowników

Dobre warunki pracy są istotne dla pracowników każdego szczebla, nawet ci najbardziej sumienni będą mieć problemy z efektywnym wykonywaniem swoich obowiązków jeśli atmosfera będzie gęsta a otoczenie nieprzyjemne. Jeśli chcesz dowiedzieć się jak stworzyć środowisko pracy wspomagające efektywność pracowników, przeczytaj poniższy artykuł.

Motywacja

Wbrew pozorom do pracy nie motywują nas tylko warunki finansowe, czy innego rodzaju benefity. Równie ważnym czynnikiem motywującym jest dobra atmosfera. Przyczynia się ona do większego utożsamiania się z firmą, co przekłada się na zaangażowanie w swoje obowiązki. Bardziej efektywnym pracownikiem będzie ten, który może wykorzystywać swoje talenty i rozwijać się w pracy. Sukcesy działają motywująco zarówno na samego pracownika, jak i na osoby z jego otoczenia dlatego warto wspierać i celebrować, zarówno większe jak i mniejsze osiągnięcia.

Pozytywna atmosfera

Wiele się o niej mówi, jest to stwierdzenie, które często możemy zobaczyć w ogłoszeniach o pracę, ale co tak naprawdę kryje się pod tym ogólnikowym terminem i co wpływa na pozytywną atmosferę w pracy?

Komunikacja – nawet jeśli atmosfera w teamie jest swobodna, warto zwrócić uwagę na to czy pracownicy odnoszą się do siebie nawzajem z szacunkiem.

Relacje – zarówno te między pracownikami jak i przełożonymi/pracodawcami. Niejednokrotnie napięcia w pracy tworzą się ponieważ zespół składa się z osób, które nie potrafią dojść do porozumienia i mimo spędzania ze sobą 8h dziennie nie znają się. Warto przemyśleć pomysł wyjazdów czy imprez integracyjnych, wspólne świętowanie sukcesów itp. Równie integrujące są wszelkie prace zespołowe, które można od czasu do czasu wprowadzić do swoich zespołów.

Rywalizacja – zdrowa, motywująca rywalizacja w zespole jest nawet pożądana, wprowadza dreszczyk emocji. Jednakże nie możemy zapominać o współpracy. Zbyt wielki nacisk na rywalizację może wprowadzić nerwową, nieprzyjemną atmosferę.

Otoczenie

Na efektywność pracy ma wpływ również sam wygląd otoczenia. Odpowiednie oświetlenie, kolorystyka i przejrzystość danego miejsca sprawia, że o wiele przyjemniej się pracuje.

Oświetlenie powinno być dostosowane do charakteru danej pracy, dawać optymalną widoczność, bez rzucania dodatkowego odblasku lub cienia.

Na psychikę osoby pracującej oddziałuje również kolorystyka pomieszczeń w których przebywa, co przekłada się na jego wydajność w pracy. Odpowiednia kompozycja kolorystyczna pozytywnie działa na samopoczucie i tym samym zwiększa efektywność pracownika, natomiast niefortunne zestawienie kolorów może powodować senność czy rozdrażnienie. W pomieszczeniach najlepiej nie stosować barw ciemnych lub jaskrawych, które mogą przytłaczać lub dekoncentrować. Kolorystyka powinna być oparta na ciepłych, jasnych barwach o niewielkim nasyceniu, pamiętajmy jednak aby nie malować wszystkich pomieszczeń w jednym kolorze, ponieważ sprzyja to monotonii.